محیط های حمل ونقل
دی ۵, ۱۳۹۳
پیش به سوی حمل و نقل فضایی
دی ۱۳, ۱۳۹۳

حمل و نقل ریلی

محیط حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران

 

وضعیت گذشته راه آهن ایران از سال ۱۲۹۱ تا ۱۳۵۷

 

خطوط اصلی احداث شده قبل از انقلاب اسلامی

ردیف

نام محور

سال آغاز ساخت

سال بهره‌برداری

طول محور

(کیلومتر)

۱

تبریز – جلفا

۱۲۹۱

۱۲۹۵

۱۴۸

۲

زاهدان – میرجاوه

۱۲۹۸

۱۲۹۹

۹۴

۳

تهران – بندرترکمن

۱۳۰۶

۱۳۱۶

۴۶۱

۴

تهران – بندر امام خمینی

۱۳۰۶

۱۳۱۷

۹۲۸

۵

اهواز – خرمشهر

۱۳۲۰

۱۳۲۱

۱۲۱

۶

گرمسار – مشهد

۱۳۱۶

۱۳۳۶

۸۱۲

۷

تهران – تبریز

۱۳۱۷

۱۳۳۷

۷۳۶

۸

گرگان – بندرترکمن

۱۳۳۸

۱۳۳۹

۳۵

۹

صوفیان – رازی (مرز ترکیه)

۱۲۹۱

۱۳۵۰

۱۹۲

۱۰

قم – زرند

۱۳۱۷

۱۳۵۰

۸۴۷

۱۱

سیستان – زرین‌شهر

۱۳۴۷

۱۳۵۰

۱۱۱

۱۲

زرند – کرمان

۱۳۵۳

۱۳۵۷

۸۰

جمع کل

۴۵۶۵

 

 

توسعه راه آهن از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۸

 

خطوط احداث شده (اصلی و فرعی) پس از انقلاب شکوهمند اسلامی

ردیف

نام محور

سال آغاز ساخت

سال بهره‌برداری

طول ‌محورهای جدید

طول خطوط اصلی دوم و سوم

طول خطوط فرعی

 
 

 

بافق – بندرعباس

بافق – سیرجان

۱۳۶۰

۱۳۶۹

۲۶۰

 

۷۴

 

سیرجان – تزرج

۱۳۷۲

۱۸۰

 

 

تزرج -بندرعباس

۱۳۷۳

۱۹۳

 

 

۲

مشهد- مرز سرخس

۱۳۷۱

۱۳۷۵

۱۷۰

 

 

 

۳

خط سوم واریانت سمنان – دامغان

۱۳۷۹

۱۳۸۱

 

۶۴

 

 

۴

* دوخطه میاندشت – بندرامام

۱۳۶۱

۱۳۷۲

 

۹۲

 

 

۵

خط سوم فریمان – سلام

۱۳۷۸

۱۳۷۹

 

۱۹

 

 

۶

کرمان – باغین

۱۳۶۱

۱۳۷۱

 

 

۲۴

 

۷

بارانداز لطف‌آباد و اتصال به ایستگاه راه‌آهن آرتیق ترکمنستان

۱۳۷۳

۱۳۷۴

 

 

۲

 

۸

اتصال شهر صنعتی البرز قزوین به شبکه راه‌آهن

۱۳۷۱

۱۳۷۴

 

 

۱۱

 

۹

واریانت پل قطور

۱۳۶۶

۱۳۷۱

 

 

۸

 

۱۰

دوخطه نمودن تهران – گرمسار – مشهد

۱۳۶۹

۱۳۷۴

 

۱۰۹

 

 

۱۳۷۵

۱۱۴

 

۱۳۷۸

۱۴۸

 

۱۳۷۹

۱۶۵

 

۱۳۸۰

۳۹۰

 

۱۱

بادرود – میبد

۱۳۶۸

۱۳۷۶

۲۵۴

 

 

 

۱۲

ملکی – گارمانوری آپرین – ایستگاه آپرین

۱۳۷۱

۱۳۷۵

۳۰

 

 

 

۱۳

اتصال شهر صنعتی کاوه (ساوه) به شبکه راه‌آهن

۱۳۷۴

۱۳۷۶

 

 

۲۵

 

۱۴

راه‌آهن چادرملو – اردکان – ارژنگ

۱۳۶۹

۱۳۷۷

۲۱۹

 

 

 

۱۵

خط دوم تهران – آپرین

۱۳۶۱

۱۳۷۵

 

۲۰

 

 

۱۶

آپرین – محمدیه ۲

۱۳۷۲

۱۳۷۷

۱۲۲

 

.

 

۱۷

خط دوم محمدیه – شورآب

۱۳۷۶

۱۳۷۷

 

۲۰

 

 

۱۸

اتصال محمدیه ۲ – محمدیه ۱

۱۳۷۲

۱۳۷۷

۶

 

 

 

۱۹

خط دوم آپرین – محمدیه ۲

۱۳۷۲

۱۳۷۹

 

۱۲۲

 

 

۲۰

دیزیچه – فولاد مبارکه

۱۳۶۵

۱۳۷۰

 

 

۲۳

 

۲۱

جاجرم – آلومینابوکسیت

۱۳۷۱

۱۳۷۷

 

 

۳۸

 

۲۲

طرح اتصال بندر امیرآباد به شبکه راه‌آهن

۱۳۷۴

۱۳۷۹

۲۰

 

 

 

۲۳

خط دوم ملکی – کرج

۱۳۶۹

۱۳۷۹

 

۱۸

 

 

۲۴

آپرین – بهرام

۱۳۷۶

۱۳۸۱

۳۱

 

 

 

۲۵

بافق – چادرملو(بافق-مشهد)

۱۳۷۷

۱۳۸۲

۱۵۰

 

 

 

۲۶

خط دوم محمدیه – جمکران

۱۳۸۲

۱۳۸۲

 

۸

 

 

۲۷

محمدیه ۲- ساقه

۱۳۷۹

۱۳۸۲

۳۵

 

 

 

۲۸

کرمان -بم

۱۳۷۹

۱۳۸۲

۲۲۵

 

 

 

۲۹

چادرملو-مشهد(بافق-مشهد)

۱۳۷۷

۱۳۸۴

۶۵۰

 

 

 

۳۰

خط دوم بافق-بندرعباس

 

۱۳۸۳

 

۱۷۰

 

 

۳۱

خط دوم بافق-بندرعباس

 

۱۳۸۷

 

۲۷۵

 

 

۳۲

انشعابات بافق-مشهد

 

۱۳۸۵

 

 

۲۰۰

 

۳۳

بم- زاهدان

۱۳۷۹

۱۳۸۸

۳۱۵

 

 

 

۳۴

اصفهان- شیراز

۱۳۸۰

۱۳۸۸

۴۹۳

 

 

 

۳۵

نظامیه- میاندشت

۱۳۶۹

۱۳۸۸

۳۷

 

 

 

جمع (کیلومتر)

۳۳۹۰

۱۷۳۴

۴۰۴

 

جمع کل معادل یک خطه (کیلومتر)

۵۵۲۸

 

مسافت درج شده فقط طول مسیر از مبدا به مقصد می‌باشد و طول خطوط ایستگاهها در آنها منظورنشده است .

 

 

در عین حال که جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی خطوط ریلی را گسترش داده است. 

امروزه نیز در تلاش است حمل ونقل ریلی را در اقصا نقاط کشور توسعه دهد و برای این منظور در محیط هایی در حال ساخت و محیط هایی را هم در دست مطالعه دارد.(نقشه) 

نقشه وضعیت راه آهن ج.ا.ا 

نقشه خطوط ریلی موجود، در دست ساخت و در حال مطالعه

naghshe88

منبع: سایت راه آهن

 

 
 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *